Media

Aandacht

Richt je aandacht op hem die de wijn inschenkt, want hij is van belang, niet de beker. Rumi 

Jouw aandacht vormt de wereld! De intensiteit en kwaliteit van je aandacht heeft de magische kracht om materie te doorgronden en het met levensenergie te voeden. Je mag dit zowel in letterlijke als figuurlijke zin opvatten. Albert Einstein vertelde: Ik ben niet slimmer dan anderen, maar blijf simpelweg langer naar hetzelfde probleem kijken. Wim Hof, bekend als de Ice Man, heeft bewezen dat hij met zijn aandacht zijn immuunsysteem kan beïnvloeden. Hij kan letterlijk leven blazen in cellen waar het leven zich heeft teruggetrokken door kou. Dit doet hij door middel van zijn aandacht. Iets wat wij allemaal kunnen!

Wat is aandacht

Voordat je verder leest, nodig ik je uit om te onderzoeken wat aandacht is. De eerste neiging is misschien om te gaan nadenken over wat aandacht inhoudt. Dit is niet mijn uitnodiging. Ik vraag je om de tijd te nemen om aandacht te ervaren. Je kunt waarnemen hoe aandacht beweegt op dit moment. Waar het heen gaat. Hoe het voelt als de aandacht in het lichaam rust of op gedachten is gericht. Wat het effect is van een sterke focus of juist een weids focus loos gewaar zijn. Door op deze manier hiermee te spelen kan je uit eigen ervaring proberen woorden te geven aan wat aandacht is. Ik nodig je uit om te onderzoeken welke relatie aandacht heeft tot bewustzijn. Is dit hetzelfde als bewustzijn? Zo niet, wat is het verschil?

Gewoonten in aandacht

Door onze geschiedenis, cultuur en opvoeding ontwikkelen we gewoonten van aandacht. Zo kan onze aandacht heel erg gericht zijn op ons denken. Of heel erg naar buiten. Of juist sterk naar binnen gekeerd. Je kunt je voorstellen dat elke van voorgaande voorbeelden resulteert in een andere beleving van de wereld. Gewoonten van onze aandacht hebben een enorme impact op de kwaliteit van ons leven. Door hier nieuwsgierig over te zijn en ermee te spelen ontstaat er bewustwording van deze gewoonten. Daaruit kunnen zich ook opties aandienen voor het doorbreken van patronen die ons niet dienen. Bijvoorbeeld; doordat het opvalt dat je veel in je hoofd zit en je hier stress door ervaart, ontstaat de interesse om meer in het lijf te zitten. Je merkt het effect hiervan en nodigt jezelf vaker uit om je lijf te voelen. Of zoekt situaties op waarbij dit makkelijker wordt. Hierdoor verschuift de gewoonte van aandacht steeds meer naar het lijf toe. Een ander voorbeeld is dat er verschuiving van aandacht plaats vind van negatieve gedachten naar positieve en realistische gedachten.

Harde aandacht en zachte aandacht

Een zeer waardevol onderscheid voor mij is het verschil tussen harde aandacht en zachte aandacht. Zachte aandacht is zuivere aandacht. Het wil niets en hoeft niets. Hierdoor heeft het vermogen om met alles te zijn, en alles te ontmoeten precies zoals het op dat moment is. Sensaties en emoties die om aandacht vragen voelen zich ontmoet door deze zachtheid en kunnen daardoor hun functie voltooien. Dit is helende aandacht. Helend voor onszelf en ook voor anderen. Het is aandacht die tot omarming en liefde uitnodigt. 

Harde aandacht is aandacht plus een oordelende overtuiging. Het heeft een agenda, het wil iets. Zo kan het dat onze aandacht op een sensatie, emotie, gedachte of een persoon wordt gericht en dit meteen een overtuiging bij ons triggert: Dit wil ik niet. Dit moet anders. Ben ik nu nog steeds niet hiervan genezen? Allemaal voorbeelden waarbij er een oordeel rust op het object van onze aandacht. Dit veroorzaakt verkramping in ons lijf. En ook verkramping in het object. Dit kan een emotie zijn, maar ook een collega of een vriend. Neem even de tijd en beeld je in: hoe is het wanneer iemand je wil veranderen of verbeteren? Hoe is het om de boodschap te krijgen dat je niet goed bent zoals je nu bent. Stroomt er dan liefde in je of verkramp je? In hoeverre is het nog mogelijk je hart te openen, kwetsbaar te zijn en jezelf te laten zien.

De man die de wijn inschenkt

Rumi nodigt ons hier uit om ons te richten op de bron. Daar waaruit het nectar van het leven stroomt. Ik nodig je uit om je aandacht te richten op de bron van aandacht. Wellicht is dit mindbuggeling voor je. Probeer dit niet te vatten met het denken. Ga zitten en observeer de aandacht. Raak hier vertrouwd mee. Merk op waarin de aandacht opvalt. Anders gezegd; wat is zich gewaar van aandacht? Wees dat en blijf dat! Dit is de ultieme bevrijding. Voor velen is dit een proces van jaren, bij anderen gaat dit iets sneller. Wees niet ongeduldig. Laat resultaten behalen over aan ondernemers. Ontwikkel liefde voor het onderzoeken van liefde. Je oogst zal voorbij alle cijfers gaan.

Van harte welkom

Voor een directe ervaring van vrijheid en liefde, en bewustwording van aandacht, nodig ik je uit op een Conscious Meeting avond in Amsterdam oost